Pomidor – kalorie, wartości odżywcze, właściwości

czerwone pomidory

Pomidor to roślina pochodząca z zachodniej części Ameryki Południowej. Chętnie spożywany, używany do sałatek lub do soku, pomidor jest wartościowy pod względem odżywczym i w wielu aspektach korzystnie działa na nasz organizm.

Jakie wartości odżywcze ma pomidor?

W 100 gramach surowych pomidorów znajduje się 0,20 g tłuszczu, 0,88 g białka, 1,2 g błonnika oraz 3,89 g węglowodanów, z czego cukry proste to 2,63 g. Oprócz tego zawierają cenne minerały – 10 mg wapnia, 11 mg magnezu, 0,27 mg żelaza, 5 mg sodu, 0,17 mg cynku, 24 mg fosforu i najwięcej, bo aż 237 mg potasu.

Na tym jednak wartości odżywcze pomidorów się nie kończą. Warzywa te zawierają także witaminy A, E, K, C, B6, kwas foliowy, niacynę, ryboflawinę i tiaminę.

Ile kalorii ma pomidor?

Pomidor jest warzywem niskokalorycznym. 100 gram zawiera jedynie 20 kcal. Jeśli przyjmiemy, że, uśredniając, jeden pomidor to 180 g, okaże się, że jedna sztuka tego warzywa ma 36 kcal. Śmiało zatem mogą uwzględniać je w swojej diecie, nawet w znacznych ilościach, osoby dbające o linię.

podobne:  Najczęstsze objawy kamicy żółciowej. Dieta w kamicy żółciowej

Jakie właściwości ma pomidor?

Pomidory zawierają ogromne ilości likopenu. Jest to antyutleniacz, który neutralizuje wolne rodniki z dwa razy większą siłą niż beta-karoten. W ten sposób chroni organizm przed wieloma schorzeniami, wśród których wymienić można nowotwory, choroby serca i zaćmę. Badania pokazują, że spożywanie pomidorów ma mierzalny wpływ na ograniczenie ryzyka zachorowań zwłaszcza na raka prostaty, żołądka, jelita grubego, piersi i płuc. Zwiększają też dzięki właśnie likopenowi zdolności skóry do ochrony przed światłem ultrafioletowym. Chronią też oczy przed degeneracją plamki żółtej. Do tego likopen pozwala starszym osobom dłużej zachować aktywność.

Jednak nie tylko dzięki likopenowi pomidory są dobre dla naszego zdrowia. Wzmacniają one odporność organizmu dzięki dużym ilościom witaminy C – jeden pomidor jest w stanie pokryć więcej niż połowę dziennego zapotrzebowania organizmu na tę witaminę. Jeśli jednak właśnie na niej nam zależy, nie powinniśmy łączyć pomidorów z surowymi ogórkami, ze względu na zawarty w ogórkach enzym nieszczący witaminę C.

Zawarty w pomidorach kwas w komórkach wątroby nasila procesy utleniania kwasów tłuszczowych, a przy tym hamuje gromadzenie się w nich trójglicerydów. Dzięki takiemu działaniu warzywo to ma właściwości antymiażdżycowe i antyzawałowe. Korzystnie wpływają też zawarte w nim pektyny, które obniżają poziom cholesterolu.

podobne:  Układ pokarmowy – funkcje, budowa. Choroby układu pokarmowego

Dzięki błonnikowi pomidory regulują pracę układu pokarmowego i wspomagają trawienie. Z kolei zawarty w nich brom ma pozytywny wpływ na układ nerwowy.

Co ciekawe, warzywa te mają też właściwości upiększające. Nie bez przyczyny niektóre kosmetyki rozjaśniające przebarwienia i łagodzące zmiany trądzikowe zawierają wyciągi z pomidorów. Witamina C zawarta w tych roślinach wzmacnia naczynia krwionośne i wpływa na lepsze dotlenienie, natomiast witaminy A i E nawilżają skórę i mają działanie przeciwzmarszczkowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *