Która mąka jest najzdrowsza? Jaką wybrać mąkę do wypieków?

Mąka to pewna podstawa, jeżeli chodzi o wypieki – jest ona jednym z głównych składników większości produktów, które nas otaczają. Trzeba jednak pamiętać, że można wyróżnić kilka czy nawet kilkanaście jej rodzajów, z czego jedne będą zdrowsze od innych. Który typ mąki jest najzdrowszy? Na co zwracać uwagę?

Która mąka, czyli jaki mamy wybór?

Mówiąc o mące najczęściej mamy na myśli pszenną białą, ewentualnie jeszcze wymienia się mąkę tortową, czy Wrocławską lub Poznańską. Nie dla każdego jest jasne, czym się one między sobą różnią, ale warto zacząć od początku. Przede wszystkim mąki mogą być wytwarzane z różnego rodzaju ziarna: pszenicy, żyta, orkiszu, jęczmienia, owsa, prosa czy nawet kukurydzy. Najbardziej znana i najbardziej rozpowszechniona jest oczywiście mąka pszenna, zaraz za nią mąka żytnia – pozostałe nie są tak dobrze znane i zazwyczaj nie używa się ich też przy domowych wypiekach.

Warto też wspomnieć o tym, że w zależności od zawartości substancji mineralnych, mąki mają także różne typy, które oznaczane są za pomocą liczb (np. typ 450, 500, 650 itp.). Zarówno rodzaj, jak i typ mąki będzie świadczył zarówno o jej walorach smakowych, jak i zdrowotnych. Co więcej, mąki dzieli się na dwie kategorie: chlebową i niechlebową.

Jaka mąka jest najzdrowsza?

Powszechnie uważa się, że mąki pszenne są mąkami ubogimi w składniki mineralne i po prostu są niezdrowe, choć jednocześnie właśnie z nich najczęściej korzystamy. Tutaj też jako przeciwieństwo wymienia się choćby mąki żytnie, jako te zdrowsze. Jaka jest prawda? Trzeba pamiętać, że mąka pszenna czy żytnia (zdrowakrowa.pl) to wybór przede wszystkim pomiędzy poszczególnymi jej typami. Im wyższa liczba widnieje na opakowaniu, tym więcej ma ona składników mineralnych. To oznacza, że mąka tortowa typ 400 będzie zdecydowanie mniej wartościowa niż mąka graham typ 1850.

Podobnie wygląda to w przypadku mąki żytniej – standardowy typ 500 będzie gorszy jakościowo od typu oznaczonego liczbą 2000. Trzeba jednak pamiętać, że oznaczenia te sugerować będą, do jakich wypieków, jaka mąka będzie nadawać się najlepiej. Co istotne, mąka żytnia ma mimo wszystko więcej składników mineralnych, jest łatwiejsza do strawienia, dzięki mniejszej ilości glutenu, a tym samym pomaga także z pewien sposób w odchudzaniu.

Mąka na stole

Jaka mąka do wypieków?

Rodzaj mąki będzie wpływał także na to, jakie znajdzie ona zastosowanie. W ten sposób mąkę tortową typu 450 wykorzystuje się do wypieków półkruchych i biszkoptów, mąkę poznańską typu 500 przy wyrobie pierogów, makaronów, pizzy czy zasmażki, a włocławską z tym samym typem do wypieków drożdżowych, naleśników i makaronów. Mąkę luksusową (typ 550) użyje się także przy wypiekach drożdżowych i potrawach gotowanych, a razową (typ 2000) do pieczenia chleba pełnoziarnistego.

Mąka żytnia ma nieco mniejsze zastosowanie, ponieważ używa się jej, właściwie niezależnie od typu do wypieku chleba, bułek i makaronów, czasem też pierników.

Czym różni się mąka chlebowa od niechlebowej?

Mąka chlebowa to przede wszystkim wszystkie mąki pszenne i żytnie, które są powszechnie używane w piekarnictwie, przy wypieku chleba i innych produktów. Z kolei mąki niechlebowe mogą być wykonane z innych roślin, nie tylko zboża i najczęściej wykorzystuje się jako dodatek do mąk chlebowych, choć mogą być też wykorzystywane samodzielnie. Zalicza się do nich mąki: jęczmienną, owsianą, kukurydzianą, ryżową, jaglaną, ziemniaczaną, kokosową czy z tapioki.

Z oczywistych względów najpowszechniej używane są mąki chlebowe, czyli pszenne i żytnie i to najczęściej na nich właśnie się skupiamy, choć po inne rodzaje też coraz chętniej się sięga. Zazwyczaj traktuje się je jako zamienniki, zwłaszcza w przypadku problemów zdrowotnych (alergie pokarmowe).

Czym kierować się przy wyborze mąki do wypieków?

Jak już wiemy, mąkę można zrobić z wielu różnych produktów i z racji tego, ich właściwości, w tym także te zdrowotne będą się między sobą różnić. Z pewnością warto sięgać przede wszystkim po zdrowsze odmiany. Kolor też będzie miał znaczenie, im jaśniejszy, tym bardziej przemielone ziarno i mniej wartości, o czym świadczy także liczba. Typ 400 jest mąką białą i mniej wartościową niż typ 2000 o kolorze zdecydowanie ciemniejszym.

7 zalet automatycznego podlewania trawnika

Nawadnianie ogrodu to podstawa, jeśli chcemy, by roślinność, którą pielęgnujemy, prawidłowo wzrastała i zachwycała swoim wyglądem. Należy robić to regularnie i uważać, żeby nie przesadzić z ilością wody. Odpowiednim rozwiązaniem jest automatyczne nawadnianie trawnika, które ma wiele zalet, zarówno dla roślin, jak i dla posiadacza ogrodu. Dlaczego więc warto zdecydować się na automatyczne podlewanie ogrodowe?

1. Automatyczne podlewanie to oszczędność wody

Automatyczne podlewanie trawnika to przede wszystkim oszczędność wody (http://czystyzysk.com.pl) i to nawet do 50% w porównaniu do tradycyjnego nawadniania. W dodatku taki system dostarcza roślinom tyle wody, ile faktycznie potrzebują. Nie ma więc mowy o przesadzeniu z nawadnianiem trawnika lub dostarczeniu mu niewystarczającej ilości wody.

2. Automatyczne nawadnianie o odpowiedniej porze

Roślin nie podlewa się o dowolnej porze. Aby było to z korzyścią dla nich, czynność ta powinna odbyć się o poranku. Wiele osób wtedy śpi, a korzystając z takiego systemu, nie trzeba już martwić się, by wstać o świcie i podlać trawnik. To najlepsza pora na nawadnianie ogrodu. Dzięki temu rośliny będą bujnie rosły i nie utracą swojego pięknego koloru. Najwięcej szkód przynosi podlewanie w pełnym słońcu. Wówczas rośliny zwyczajnie żółkną.

Automatyczny system podlewania ogrodu przydaje się również podczas dłuższej nieobecności. Na czas wyjazdów można ustawić go tak, aby rośliny były stale nawadniane i nie uschły np. podczas upałów.

3. Inteligentne podlewanie trawnika

Większość systemów automatycznego nawadniania trawnika ma wbudowane czujniki deszczu. Oznacza to, że jeśli trawnik jest naturalnie podlewany przez opady, wówczas system dozuje ilość wody i dostarcza jej w mniejszej ilości lub w ogóle nie podejmuje żadnej czynności.

4. Atrakcyjny wygląd ogrodu

Kiedy trawnik jest równomiernie nawodniony, wygląda estetycznie. Trawa jest soczyście zielona, dobrze rośnie, zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób typowych właśnie dla roślin.

5. Automatyczne nawadnianie to oszczędność pieniędzy

Korzystanie z automatycznego nawadniania to również oszczędność pieniędzy. Dzięki temu można w znaczny sposób zmniejszyć wydatki ponoszone na wodę. Trudno określić, ile można konkretnie zaoszczędzić, bo to zależy też od wielkości ogrodu, zapotrzebowania roślin itp., ale po przestawieniu się z ręcznego podlewania na takie zautomatyzowane, różnica ta z pewnością będzie odczuwalna dla naszego portfela.

6. Automatyczny system podlewania to oszczędność czasu

Zamontowanie automatycznego systemu podlewania ogrodu skraca czas, który trzeba poświęcić na pielęgnację roślin. Dla wielu osób wstawanie o świcie i bieganie po ogrodzie z wężem nie jest czymś przyjemnym. Mając automatyczny system, nie trzeba już tracić czasu na chodzenie po całym trawniku i wszelkich zakamarkach ogrodu, by wszystko podlać.

7. Podlewanie z korzyścią dla środowiska

Automatyczne podlewanie trawnika odbywa się z korzyścią dla środowiska. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że w ten sposób zużywa się mniej wody. Trafia ona dokładnie tam, gdzie powinna. Nawadnianie dopasowane jest do potrzeb roślin i czynników atmosferycznych. Nie ma więc mowy o marnowaniu wody.

Co na wzdęcia? Jak pozbyć się uporczywych wzdęć?

Wzdęcia to częsta i jednocześnie bardzo krępująca przypadłość, jako że wiąże się zarówno z nieprzyjemnym uczuciem pełności, bulgotania w brzuchu, jak i wiatrami. Najczęściej nie wiąże się one z żadną poważną chorobą i z powodzeniem każdy z nas może samodzielnie sobie radzić z tym problemem. W jaki sposób? Co pomaga przy wzdęciach?

Czym są wzdęcia?

Każdy z nas miał w swoim życiu do czynienia ze wzdęciami. To dość nieprzyjemne uczucie, często łączone z bólem brzucha, a także wzmożonymi gazami i uczuciem przelewania się w żołądku. Powiązane są przede wszystkim z jelitami i występują w momencie nadmiernego nagromadzenia się gazów w procesie trawienia, jak również są wynikiem połknięcia powietrza. To dość powszechna dolegliwość, najczęściej opisywana jako odczucie powiększonego brzucha. Zazwyczaj są to przypadłości lekkie i nie zaliczają się do zagrażających życiu, dzięki czemu z łatwością można samodzielnie sobie z tym poradzić. Tylko w określonych przypadkach może być konieczna interwencja lekarska.

Jak jednak radzić sobie ze wzdęciami domowymi sposobami?

Zioła bazylii

Jakie domowe sposoby na wzdęcia?

Sposobów na radzenie sobie ze wzdęciami jest wiele i jeżeli sporadycznie mamy z nimi problemy dobrze, jeżeli w pierwszej kolejności sięgnąć właśnie po domowe rozwiązania. Jednym z najczęściej wymienianych metod na wzdęcia jest zastosowanie preparatów ziołowych, które mają właściwości lecznicze. Zioła na wzdęcia wylicza medigo.pl, łatwo więc zorientować się, jakie konkretnie sprawdzą się w tej przypadłości. Zazwyczaj wymienia się tutaj kminek, melisę albo miętę, jednak warto spróbować skorzystać także z innych ziół.

Przy wzdęciach mogą pomóc także niektóre probiotyki. Konieczne będzie także wdrożenie zdrowszej diety, z unikaniem produktów powodujących wzdęcia, jak rośliny strączkowe, warzywa kapustne, a także owoce, choćby jabłka czy brzoskwinie. Należy także zwrócić uwagę na swój styl życia: jedzenie w pośpiechu i w nadmiernej ilości także sprzyja wzdęciom. Warto także wdrożyć do naszego życia więcej ruchu – aktywność fizyczna wspomaga układ trawienny i przyspiesza metabolizm.

Czy warto brać leki na wzdęcia?

Czasem ulgę we wzdęciach przynoszą także leki, które często można dostać nawet bez recepty. Oczywiście chcąc prowadzić leczenie farmakologiczne, warto wcześniej porozmawiać o tym z lekarzem, który może zalecić odpowiednie działania i podpowiedzieć, czego nie robić, by w przyszłości uniknąć podobnych problemów. Co więcej, jeżeli zostanie nam przepisany antybiotyk, wówczas nie powinno się zapominać także o lekach osłonowych, aby ochronić żołądek.

Zioła szałwii i tymianku

Jakie są objawy wzdęć?

Wzdęcia na ogół charakteryzują się podobnymi objawami u wszystkich pacjentów. Należy więc tu wymienić choćby uczucie napompowanego brzucha, bulgotania w nim, czy potrzebę oddawania wiatrów. Często wiąże się też z silnym uciskiem po lewej lub prawej stronie pod żebrami. Nie jest to nic niebezpiecznego, jednak w niektórych przypadkach konieczna może być interwencja lekarza, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z niedrożnością przewodu pokarmowego. Wówczas oprócz wzdęć, często towarzyszą nam nudności, wymioty, bóle brzucha i zaparcia.

Jakie są przyczyny wzdęcia?

Przyczyn prowadzących do wzdęć może być kilka. Jednym z nich jest zbytnie nagromadzenie się gazów w jelitach, z powodu zbyt dużej fermentacji resztek jedzenia, a tym samym także wolniejszego przepływu mas kałowych. Innym powodem jest także zbyt szybkie jedzenie, wraz z zasysaniem powietrza, a także nadmierne spożywanie potraw ciężkostrawnych. Przyczyną wzdęć mogą być też choroby różnego typu jak niedrożność układu pokarmowego, upośledzenie czynności trawiennych w związku z chorobą wątroby, trzustki, dróg żółciowych czy jelita grubego. Za wzdęcia może także odpowiadać operacja przeprowadzona w jamie brzusznej, a także choroby ośrodkowego układu nerwowego i zapalenie otrzewnej.

Jak kobieta powinna dbać o zdrowie?

Jak wiadomo – lepiej zapobiegać, niż leczyć. Profilaktyka jest szczególnie istotna w przypadku zdrowia i coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę. Chociaż wielu jest lekarzy, którzy lekceważą kobiece dolegliwości, warto wiedzieć na co szczególnie uważać i jakie badania wykonywać regularnie. Jak więc kobieta powinna zadbać o własne zdrowie?

Jak o zdrowie powinna zadbać 20-latka?

Po 20. roku życia kobiety powinny wykonywać już regularnie badania. Początkowo są one podstawowe, mowa o corocznej morfologii i analizie moczu. Dzięki tym badaniom można wykryć wiele chorób jeszcze na ich wczesnym etapie. Zaleca się również wykonanie lipidogramu, żeby sprawdzić, czy nie mamy zaburzeń gospodarki lipidowej, które mogą być uwarunkowane genetycznie. Regularnie należy też badać poziom cholesterolu oraz trójglicerydów.

Istotne są również badania ginekologiczne. Cytologię należy wykonywać od 25. roku życia lub wcześniej, jeśli rozpoczęto współżycie. Zaleca się, by była ona przeprowadzana co najmniej raz na 3 lata lub częściej, jeśli są takie zalecenia lekarza. Warto również badać piersi. Jeśli samodzielnie nie jesteśmy w stanie nic wyczuć, wówczas należy zdecydować się na USG piersi. Porady o zdrowiu kobiety znajdziesz na jejzdrowie.pl, gdzie dowiesz się, jakie badania powinna robić każda kobieta, niezależnie od wieku.

Jak dbać o zdrowie po 30.?

Nadal należy regularnie wykonywać morfologię, analizę moczu i lipidogram. Profilaktyka dotyczy również cytologii i badania piersi. Rozszerzyć warto profilaktykę ginekologiczną. Zaleca się również dopochwowe badanie USG, ewentualnie kolposkopię, aby ocenić stan szyjki macicy. Jeżeli wśród najbliższych członków rodziny wystąpiły lub występują choroby, które mogą mieć podłoże genetyczne, warto zrobić w tym kierunku odpowiednie badania. Szczególną uwagę należy zwrócić również na choroby nowotworowe. Jeśli bliska osoba zmaga się z tą chorobą, prawdopodobieństwo w przypadku niektórych typów nowotworów może się zwiększyć. Mowa tu głównie o raku piersi.

Profilaktyka u 40-latek

Profilaktyka u kobiet po 40. roku życia powinna rozstać rozszerzona o badania w kierunku chorób serca, nowotworów, cukrzycy itp. Powinno zostać ocenione ryzyko sercowo-naczyniowe. Nadal należy regularnie wykonywać morfologię i analizę moczu, jednak diagnostykę tę należy poszerzyć. Dodać do niej warto analizę stężenia cukru we krwi, cholesterol, poziom hormonów, badanie kału na krew utajoną, OB. Wykonane powinno być EKG, pomiar ciśnienia tętniczego i USG jamy brzusznej. Po 40. obowiązkowo trzeba robić cytologię, badanie piersi i wręcz nie można zapominać o regularnych wizytach u ginekologa. W tym wieku pojawią się również dolegliwości związane z menopauzą. Dodatkowo warto wykonać kolonoskopię, by ocenić pracę jelit.

Jakie badania u kobiet po 50.?

Poza profilaktycznymi badaniami, które zostały wymienione powyżej, należy regularnie sprawdzać ciśnienie tętnicze i nie zapominać o wizytach u ginekologa. Regularnie trzeba też wykonywać badanie kału na krew utajoną oraz kolposkopię. O reszcie badań powinien zadecydować lekarz prowadzący, są one bowiem uzależnione od obecnego stanu zdrowia i występujących chorób.

Kosmetyki naturalne a chemiczne – czym się różnią?

Dla każdego z nas wygląd jest ważną kwestią. Dbamy o swoją czystość, higienę, ale i piękno. Kosmetyki bowiem nie tylko służą do pielęgnacji, ale i makijażu. To dzięki mydłom, kremom i innym mazidłom można zadbać o całe ciało. Dzięki temu dłużej zachowuje młody wygląd, ale i zdrowie. Czy ważne jest to, jakich produktów się używa? Oczywiście! Podpowiadamy, które są najlepsze.

Czytaj dalej „Kosmetyki naturalne a chemiczne – czym się różnią?”

Niedobór jodu – jakie są objawy? Jak uzupełnić niedobory jodu?

Każdy z nas dba o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Jednak aby równowaga w organizmie była zachowana, należy dostarczać mu odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Jak jest w tym aspekcie z jodem? Czym on jest? Dlaczego jest ważny dla dobrego funkcjonowania? Jakie są objawy jego niedoboru i jak go uzupełnić?

Czytaj dalej „Niedobór jodu – jakie są objawy? Jak uzupełnić niedobory jodu?”

Jak objawia się niedobór miedzi? Najpopularniejsze źródła miedzi

Dla nikogo nie będzie tajemnicą, że prawidłowe działanie organizmu ludzkiego, a więc wszystkich jego organów, wymaga codziennego dostarczania do organizmu odpowiednich dawek witamin, mikro- oraz makroelementów. Również miedź jest pierwiastkiem, którego nie może zabraknąć w codziennej diecie. Jak objawia się jej niedobór? Skąd można ją czerpać?

Czytaj dalej „Jak objawia się niedobór miedzi? Najpopularniejsze źródła miedzi”

Wartości odżywcze oraz właściwości migdałów. Dlaczego warto włączyć migdały do diety?

Migdały. Niby każdy o nich słyszał, są tacy, co i nawet jedli okazyjnie w jakichś deserach i tacy, co ich nigdy nie próbowali. Ale czym właściwie są? Czy warto wprowadzić je do swojej diety? Jakie wartości odżywcze i właściwości mają migdały?

Czytaj dalej „Wartości odżywcze oraz właściwości migdałów. Dlaczego warto włączyć migdały do diety?”