udka kurczaka

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Jakie są zasady diety ketogenicznej? Czy warto ją stosować? Czy to wartościowa dieta, czy tylko kolejny wymysł dla tych, którzy marzą o zrzuceniu zbędnych kilogramów?

O co chodzi w diecie ketogenicznej?

Czym dieta ketogeniczna różni się od zwyczajnej? Otóż w normalnych warunkach spożywa się dziennie około 50% węglowodanów, 35% tłuszczów i 15% białka. W diecie ketogenicznej te proporcje są inne – następuje drastyczne ograniczenie węglowodanów. Chodzi w niej o to, aby ułożyć jadłospis w ten sposób, by aż 80-90% energii było pobierane z tłuszczów, a jedynie 10-20% łącznie z węglowodanów i białek.

Tak znaczne ograniczenie spożycia węglowodanów doprowadza do ketozy. Jest to stan, w którym jedynym źródłem energii stają się dla organizmu jego własne zapasy. W normalnych warunkach energia ta jest pozyskiwana z węglowodanów, ale w tym przypadku będzie ona pozyskiwana z tłuszczu, a zatem w efekcie spalana będzie tkanka tłuszczowa. Efekty diety można dostrzec już po kilku dniach stosowania.

podobne:  Nektarynka – witaminy, wartości odżywcze, zastosowanie

Co jeść na diecie ketogenicznej?

Dieta ketogeniczna musi być oczywiście bogata w tłuszcze. Chodzi tu zarówno o tłuszcze nasycone (smalec, udka z kurczaka, olej kokosowy), jak i jednonienasycone (oliwki, orzechy) i wielonienasycone (ryby, awokado, siemię lniane, sezam). Te trzy typy tłuszczów powinny być spożywane w równych proporcjach.

Czego nie jeść na diecie ketogenicznej?

No dobrze, a jakie produkty są zakazane? Oczywiście trzeba ograniczyć lub całkiem wyeliminować te, które zawierają węglowodany. Nie je się więc między innymi makaronu, ryżu, pieczywa, owoców i płatków zbożowych.

Jakie zalety ma dieta ketogeniczna?

Zaletą tej diety są jej efekty w kwestii odchudzania. Nie tylko dlatego, że spalana jest tkanek tłuszczowa, ale również ze względu na hamowanie poczucia głodu. Efekty są lepsze w porównaniu ze standardowymi dietami odchudzającymi i następują szybciej.

Oprócz tego dieta ketogeniczna jest pomocna w leczeniu niektórych chorób, zwłaszcza u dzieci, dzięki czemu można zmniejszyć ilość leków. Stosuje się ją między innymi w padaczce lekoopornej.

Jakie wady ma dieta ketogeniczna?

Ten rodzaj diety ma też jednak pewne mankamenty. Nie wszyscy mogą ją stosować. Jest to niewskazane dla osób chorujących na cukrzycę, kamice nerkową lub dróg żółciowych, porfirię, kwasicę organiczną, rodzinną hiperlipidemię i poważne schorzenia wątroby. Nie powinny takiej diety stosować również osoby z niektórymi zaburzeniami metabolicznymi, takimi jak deficyt karnityniny czy zaburzenia B-oksydacji kwasów tłuszczowych.

podobne:  Fasolka szparagowa – właściwości i witaminy. Co zrobić z fasolki szparagowej?

Nie zaleca się też długotrwałego stosowania takiej diety. Już po 2-3 miesiącach mogą pojawić się senność, brak apetytu czy zaparcia, a ponadto stałe uczucie pragnienia. Dlatego nie powinno się stosować tej diety dłużej niż 6-8 tygodni. Dłuższe utrzymywanie organizmu w stanie ketozy może być niebezpieczne dla zdrowia. Specjaliści ostrzegają że dieta ta może też zaburzyć gospodarkę hormonalną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *