Jaka dieta przy tarczycy? Co jeść, a czego unikać, jeśli masz niedoczynność tarczycy?

Kobieta z odsłoniętą szyją

Niedoczynność tarczycy to choroba, w której największym problemem jest niedobór hormonu turoksyny, który negatywnie wpływa na pracę całego organizmu, przez co zwalniają się przede wszystkim procesy metaboliczne. Jak sobie z tym radzić? Co powinno się jeść, mając niedoczynność tarczycy? Czego unikać?

Jak objawia się niedoczynność tarczycy?

Najczęstszymi objawami niedoczynności tarczycy jest przede wszystkim zwiększenie masy ciała, spowodowane niedoborem hormonów. Najczęściej pojawia się tutaj także ogólne osłabienie i uczucie zmęczenia, które pojawia się już przy niewielkim wysiłku, co łączy się także z większą sennością. Ma to także wpływ na zdolności umysłowe, w tym problemy ze skupieniem i zaburzeniami pamięci. Osoby takie najczęściej źle tolerują także zmiany temperatur, zwłaszcza zimno. Zazwyczaj pojawiają się też problemy z zaparciami.

Co jest przyczyną niedoczynności tarczycy?

Zostało już powiedziane, że podstawowym problemem przy niedoczynności tarczycy jest niewystarczająca produkcja hormonów ważnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Skąd się to jednak bierze? Źródeł tej przypadłości może być wiele i najczęściej wymienia się tutaj: chorobę Hashimoto, stan pooperacyjny po wycięciu tarczycy, stan po leczeniu jodem promieniotwórczym, stan po leczeniu nadczynności tarczycy czy też skutek uboczny po zażywaniu niektórych leków.

Ryba na talerzu

Jaka dieta przy niedoczynności tarczycy?

Bardzo istotne przy leczeniu niedoczynności tarczycy jest stosowanie odpowiedniej diety. Chodzi o to, by sięgać po właściwe produkty spożywcze, jednocześnie unikając innych, które mogą dodatkowo zaszkodzić. Istotne jest też pilnowanie posiłków i tego, by jadać regularnie co 3 – 4 godziny. W ten sposób będziemy się najadać, jednocześnie dostarczymy odpowiednich składników odżywczych oraz podkręcimy przemianę materii.

Co jeść przy niedoczynności tarczycy?

W przypadku niedoczynności tarczycy bardzo istotne jest dostarczenie organizmowi takich składników odżywczych jak jod, żelazo, cynk oraz selen. Ich niedobór zaburza działanie tarczycy, dlatego warto sięgać po produkty bogate w te minerały. W przypadku jodu największym jego źródłem są ryby morskie, zwłaszcza dorsz, halibut, tuńczyk, makrela i mintaj oraz owoce morza. Szukając źródła żelaza, najlepiej sięgać po takie produkty jak mięso, jaja, produkty pełnoziarniste, warzywa (burka, groszek, pietruszka, bób) i owoce (maliny, poziomki, porzeczki, awokado. Selen z kolei można znaleźć w rybach, roślinach strączkowych, mięsie (indyku i wołowinie) oraz w grzybach. Tu też warto sięgać po produkty pełnoziarniste. Cynk można odnaleźć w różnych nasionach jak słonecznik, dynia czy len, a także w takich produktach jak fasola, czosnek, cebula oraz grzyby. Można go znaleźć także w owocach morza, szczególnie w ostrygach.

Nie można zapomnieć też o dostarczeniu do organizmu błonnika pokarmowego, który odpowiada za regulację metabolizmu i pozwoli na uniknięcie nieprzyjemnych zaparć. Warto pamiętać też o dostarczaniu witaminy D, którą można znaleźć w rybach (śledziu, makreli, łososiu), jajkach oraz w oleju z wątroby dorsza (tran).

Czego nie jeść mając niedoczynność tarczycy?

Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy powinny też wiedzieć, których produktów spożywczych należy unikać lub znacząco je ograniczyć. Dotyczy to szczególnie kapusty, rzepy, soi, kalafiora, jarmużu, kalarepy i brukselki, które posiadają substancje zmniejszające przyswajalność sodu. Rzecz jasna dotyczy to przede wszystkim warzyw surowych i jeżeli chcemy jeść zdrowo, lepiej je ugotować. Negatywnie mogą wpłynąć także orzeszki ziemne i gorczyce, które także posiadają substancje wolotwórcze (ograniczające przyswajanie).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *