Aktywność fizyczna w ciąży – jaki sport wybrać?

kobieta ćwicząca jogę

Wiele kobiet obawia się, że w czasie ciąży będą musiały zmienić swój aktywny styl życia w obawie o bezpieczeństwo nienarodzonego dziecka. Prawdą jest, że nie wszystkie dyscypliny sportowe są wskazane dla kobiet ciężarnych, nie mniej są również takie, które mogą pomóc im w łagodzeniu różnych dolegliwości, np. bólu kręgosłupa. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się jakie ćwiczenia są szczególnie polecane kobietom w ciąży.

Zalety aktywności fizycznej w czasie ciąży

Nie ulega wątpliwości, że ćwiczenia wzmacniają ciało, co jest niezwykle istotne w okresie poprzedzającym poród. Wydanie na świat dziecka jest związane z ogromnym wysiłkiem całego organizmu, dlatego trzeba się do tego odpowiednio przygotować. Ciąża sama w sobie jest dużym obciążeniem dla organizmu, dlatego też podejmowane przez kobiety spodziewające się dziecka aktywności nie mogą być zbyt wyczerpujące.

Z podejmowania aktywności fizycznej w czasie ciąży płynie wiele korzyści. Przede wszystkim wzmacniają się mięśnie odciążając tym samym stawy, które muszą sobie radzić ze znacznie większym ciężarem ciała nich dotychczas. Niektóre ćwiczenia pomagają się odprężyć i zrelaksować, dzięki czemu zmniejsza się napięcie mięśniowe, poprawia nastrój, a przy tym zwiększa szansa na spokojny sen. Aktywność fizyczna zapobiega wzdęciom, zaparciom oraz obrzękom. Bardzo ważne jest również to, że kobiety, które w czasie ciąży nie unikają ruchu, znacznie szybciej wracaj do formy po porodzie.

Polecane rodzaje aktywności fizycznej

Wśród najczęściej wymienianych sposobów na bycie aktywną w czasie ciąży jest pływanie. Nie chodzi oczywiście o przemierzanie w jak najszybszym tempie basenu olimpijskiego, a o spokojny relaks w wodzie. Warto brać udział w specjalnych zajęciach, takich jak aqua aerobic lub pływanie lecznicze.
Również polecanym rodzajem ćwiczeń jest pilates lub joga. Korzyści, jakie płyną z podejmowania tego typu aktywności fizycznych to m.in. wzmocnienia ciała, uelastycznienie skóry, poprawa stabilności emocjonalnej, koordynacji ruchowej oraz koncentracji.

Nie ma też powodu by rezygnować ze sportów uprawianych przed zajściem w ciąży, o ile nie są to dyscypliny, które stanowią zagrożenie dla zdrowia dziecka. Wiele kobiet obawia się, że nie będzie mogła biegać, a tym czasem jeśli nie ma przeciwwskazań ze strony lekarza, można śmiało uprawiać jogging. Alternatywą dla biegania są spacery, które stanowią bezpieczny i bardzo dobry sposób na dbanie o kondycję.

jogging

Na co uważać uprawiając sport w ciąży?

Niewątpliwie kobiety w ciąży powinny być znacznie bardziej ostrożne podczas podejmowania jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Oznacza to, że jeśli odczuwają jakieś niepokojące objawy, to jak najszybciej powinny zgłosić się do lekarza. Ponadto ciężarne muszą zrezygnować ze sportów ekstremalnych i konsultować z lekarzem prowadzącym ciąże wszelkie inne planowane aktywności fizyczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *