Zielona herbata a odchudzanie – co warto wiedzieć?

Zielona herbata

Choć nikt nie polemizuje z faktem, że zielona herbata jest zdrowa, to wiele osób zastanawia się, czy ma działanie odchudzające? Aby rozwiać wątpliwości przedstawiamy właściwości zielonej herbaty oraz zdradzamy (nie)popularne tajniki jej parzenia.

Zielona herbata – właściwości

Zielona herbata to tak naprawdę nie jeden, a kilka gatunków herbat, których liście różnią się między sobą smakiem, zapachem czy zawartością kofeiny. Przykładem może być bancha, czyli herbata z późnego zbioru.

Dzięki temu, że liście przerabia się, zanim zaczną fermentować, napar ten zachowuje swoje cenne substancje. A co w nim znajdziesz? Witaminy A, B, C i E, teinę, wapń, fluor, cynk, miedź, a także cenne dla zdrowia i urody antyoksydanty.

Jakie są jej właściwości? Przede wszystkim pobudzenie (choć tu ostrzegamy, wszystko zależy od tego, jak ją parzysz – ale o tym za chwilę), co docenią szczególnie te osoby, które chcą odstawić kawę. Ale to dopiero początek. Oprócz tego regularnie spożywana przeciwdziała tworzeniu się cellulitu, stymuluje układ krążenia, ułatwia metabolizm wątroby, poprawia stan skóry, przeciwdziała procesom jej starzenia czy polepsza pamięć. To co prawda nie wszystko, lecz my już przejdziemy do meritum, czyli…

podobne:  Układ pokarmowy – funkcje, budowa. Choroby układu pokarmowego

Czy zielona herbata odchudza?

Mamy dwie wiadomości. Zaczniemy od tej dobrej: zielona herbata wykazuje działanie odchudzające – wpływa na redukcję kanki tłuszczowej oraz zmniejsza wchłanianie tłuszczów z pożywienia. Jak już wspominaliśmy, wpływa na metabolizm wątroby, dzięki czemu ułatwia trawienie. A to wszystko za sprawą katechin, które się w niej znajdują.

A teraz zła wiadomość. Ich działanie może być zaburzone, jeśli stosujesz używki – alkohol czy papierosy. Wtedy odchudzające właściwości zielonej herbaty mogą nie być widoczne. Pamiętaj też, że samo picie tego naparu nie wystarczy. Jeśli będziesz się nieodpowiednio odżywiać, jeść wysokoprzetworzone produkty, a do tego unikać ruchu, to nie spodziewaj się, że pijąc codziennie zieloną herbatę obwody Twojego ciała zaczną się zmniejszać.

Jak parzyć zieloną herbatę?

Ważne jest również, w jaki sposób parzysz zieloną herbatę. My przedstawimy dwie metody – jedną konwencjonalną, drugą natomiast mniej znaną.

Pierwsza z nich polega na zalaniu liści zielonej herbaty zagotowaną wodą. Ważne jest, aby nie był to wrzątek, dlatego warto chwilę odczekać. Należy parzyć herbatę przez 3, maksymalnie 5 min. Taki napar będzie mieć działanie pobudzające, usprawni aktywność mózgu oraz zlikwiduje uczucie senności. Jest to więc doskonała alternatywa dla tych, którzy nie chcą lub nie mogą pić kawy.

podobne:  Jakie szczepienia są obowiązkowe, a jakie zalecane przed podróżą do Afryki?

Ale to jeszcze nie wszystko – liście możesz zaparzyć po raz kolejny. Wtedy cały proces powinien trwać 8-10 min, dzięki czemu uzyskasz napój o działaniu… relaksującym.

Nie możesz się doczekać, aby dowiedzieć się, jaki jest tajemniczy sposób parzenia herbaty? To tak naprawdę znana od lat technika, ale mało kto o niej wie. Polega na… zalaniu liści zimną wodą i odstawieniu całości na kilka godzin (4-10) do lodówki. Nazywa się to cold brew. To idealna propozycja podczas letnich upałów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *