Jajka

Źródła witaminy B12. Przyczyny i objawy niedoboru witaminy B12

Niezwykle ważnym dla organizmu składnikiem jest witamina B12. Jednocześnie o jej właściwościach rzadko się mówi, a objawy niedoboru są bagatelizowane. Dlatego wyjaśniamy, jaki jest wpływ witaminy B12 na zdrowie, a także gdzie ją można znaleźć.

Witamina B12 – właściwości

Witamina B12 nazywana jest również kobalaminą. Jest rozpuszczalna w wodzie, dzięki czemu organizm wydala jej nadmiar, dlatego przypadki nadmiaru tego składniki są rzadkie. Za to znacznie częściej występują jego niedobory, co za chwilę wyjaśnimy.

A jakie jest jej znaczenie? Wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i krwiotwórczego. Uczestniczy w procesach metabolicznych komórek, odpowiada za ich podział, a także wytwarzanie krwinek czerwonych.

Oprócz tego wpływa na przemianą materii, a także poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego. Biorąc pod uwagę rolę, jaką spełnia w organizmie, jej niedobór może mieć poważne konsekwencję.

Przyczyny i objawy niedoboru witaminy B12

Wyróżnia się dwie główne przyczyny niedoboru witaminy B12. Pierwsza z nich, najbardziej popularna, to dieta uboga w ten składnik. Gdy wyjaśnimy, jakie produkty spożywcze stanowią źródło witaminy B12, to zaraz wszystko stanie się jasne. Natomiast drugą przyczyną jest złożony proces jej wchłaniania. To sprawia, że jeśli występują jakiekolwiek zaburzenia układu pokarmowego, to mimo iż będzie ona dostarczana w odpowiednich ilościach, organizm nie będzie w stanie jej przyswoić.

podobne:  Czereśnie – witaminy, wartości odżywcze. Czereśnie a odchudzanie

Natomiast niedobór witaminy B12 może skutkować anemią złośliwą, zaburzeniami układu nerwowego czy zwyrodnieniem błony śluzowej żołądka.

Można wtedy zaobserwować objawy typowe dla anemii, ale także zaburzenia równowagi, pamięci, a nawet osobowości. U osób z niedoborem często pojawia się depresja, zmniejsza się sprawność umysłowa, chory może odczuwać nieustanny niepokój. A to wszystko dlatego, że witamina B12 ma bardzo duże znaczenie dla zdrowia psychicznego.

Jakie wtedy podejmuje się leczenie? Najczęściej należy zażywać suplementy z witaminą B12 (oczywiście pod kontrolą lekarza). W skrajnych przypadkach pacjent skierowany jest na serię zastrzyków domięśniowych z kobalaminą – to jest najszybszy sposób na jej uzupełnienie.

Źródła witaminy B12

Jakie są źródła witaminy B12? To produkty pochodzenia zwierzęcego. Nie można jej znaleźć w produktach roślinnych, stąd często problem z jej niedoborem mają wegetarianie i weganie. Można ją z naleźć w rybach, wędlinach, jajach, serach oraz w mleku.

Witamina B12 a wegetarianizm

Ze względu na to, że witamina B12 występuje wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego, jej niedobory najczęściej występują u wegetarian i weganów (choć są wyjątki, przykładowo osoby z zapaleniem tarczycy typu Hashimoto często mają problemy z jej wchłanianiem).

podobne:  Co to efekt jojo? Jak uniknąć efektu jojo?

Wtedy najczęściej konieczne jest włączenie odpowiedniej suplementacji. Co istotne, zawsze powinno się to odbywać pod kontrolą lekarza, który po analizie badań krwi określi odpowiednią dawkę leków. Ponadto zwykle trzeba przyjmować je tak długo, jak długo kontynuuje się dietę roślinną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *