Najpopularniejsze źródła witaminy E

Witamina E w kapsułkach

Witamina E, nazywana również witaminą młodości, jest jednym z najważniejszych składników, jaki należałoby dostarczać organizmowi. Jakie są jej właściwości? Po czym rozpoznać niedobór witaminy E? Jak go uzupełnić? Odpowiadamy na te wszystkie pytania!

Właściwości witaminy E

Na początku musisz wiedzieć, że witamina E należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Oznacza to, że nie jest wydalana przez organizm, lecz wręcz przeciwnie – magazynowana w nim. Dlatego ważne jest, aby nie doprowadzić to tzw. hiperwitaminozy, czyli sytuacji, w której występuje jej nadmiar.

To, o czym musisz o niej wiedzieć, to że jest silnym przeciwutleniaczem. Pomaga zwalczać wolne rodniki, dzięki czemu zmniejsza ryzyk uszkodzenia komórek – chroni też przed stresem oksydacyjnym. Czy to wszystko? Oczywiście, że nie! Przeciwdziała zakrzepom, umożliwia prawidłowy rozwój płodu, wspomaga wzrok. Ma też korzystny wpływ na skórę, ale o tym jeszcze będziemy pisać, ponieważ istotna nie do przecenienia jest rola witaminy E w kosmetyce.

Niedobór witaminy E – jak rozpoznać?

Jak widzisz, witamina E jest bardzo ważna w organizmie, nie należy doprowadzać do jej niedoborów. A jak rozpoznać, że należałoby uzupełnić jej zapasy? Jest to widoczne po rogowaceniu, starzeniu się skóry, bolesności mięśni, podatności na infekcję. Gdy występuje niedobór witaminy E, mogą pojawić się takie problemy zdrowotne jak anemia, zaburzenia neurologiczne i uszkodzenie systemu nerwowego, a także problemy z zębami.

Oczywiście, objawy te można przypisać również wielu innym schorzeniom czy niedoborom. Dlatego tak naprawdę najlepszy sposobem na sprawdzenie, jaki jest poziom witaminy E w organizmie, jest wykonanie badania krwi w tym kierunku. Nie należy natomiast suplementować tego składnika na własną rękę. Jak już wspominaliśmy, nie jest on wydalany przez organizm, co sprawia, że w ten sposób można sobie jedynie zaszkodzić.

Źródła witaminy E

Najlepiej byłoby zadbać o to, aby tę witaminę dostarczać w naturalny sposób, w pożywieniu. A gdzie ją można znaleźć? Jednym z najlepszych jej źródeł są oleje: słonecznikowy, rzepakowy, arachidowy, a także oliwa z oliwek. Natomiast 100% jej dziennego zapotrzebowania zapewnia 1 łyżka oleju z zarodków pszennych.

Witaminę E można znaleźć w orzechach laskowych i włoskich, a także w słoneczniku. A które ze świeżych warzyw są jej źródłem? Między innymi papryka, natka pietruszki, szpinak, marchewka, sałata, brukselka. Znacznie rzadziej jest spotykana w produktach pochodzenia zwierzęcego, aczkolwiek mamy dobrą wiadomość – jest w mleku, jajkach czy w maśle.

Witamina E w kosmetyce

Jak na samym początku podkreślaliśmy, że witamina E walczy z wolnymi rodnikami, ale to nie jedyny jej wpływ na zdrową, młodą cerę. Wzmacnia barierę naskórkową, chroni przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, a także zmniejsza utratę wody, dbając o odpowiednie nawilżenie skóry.

Dlatego znajdziesz ją w wielu kosmetykach, aczkolwiek szukać musisz pod nazwą tocopherol. Możesz ją także zakupić w postaci płynnej i… dodawać ją do samodzielnie przygotowywanych kremów. Może to być zarówno płyn do demakijażu, tonik do twarzy, jak i balsam czy odżywka do włosów. Jeśli będziesz regularnie ją stosować, zauważysz poprawę kondycji cery i włosów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *