Jak dobrać dietę? Od czego zależy rodzaj diety?

Jogurt z truskawkami

Dla wielu osób dieta jest tożsama z odchudzaniem. Jest to jednak błąd, ponieważ wiele jest sposobów odżywiania, nie wszystkie skutkują utratą wagi. Czasem dieta ma charakter leczniczy, terapeutyczny lub może służyć po prostu zachowaniu zdrowia. Jak dobrać dla siebie odpowiednią dietę? Na co zwrócić uwagę przy wybieraniu sposobu odżywiania?

Rodzaje diet

Pojęcie „dieta” często jest błędnie postrzegane jako sposób odżywiania, który ma sprzyjać jedynie zrzuceniu wagi. Diet jest jednak znacznie więcej. Ogólnie oznacza to sposób odżywiania. Wyróżnia się diety lecznicze (stosowane np. po operacjach, przy określonych schorzeniach), diety alternatywne, opierające się na przekonaniach (np. wegetarianizm, weganizm, frutarianizm). Więcej jest rodzajów diet odchudzających. Wśród nich wymienia się dietę kopenhaską, 1000 kalorii, ketogeniczną, Dukana, Paleo, śródziemnomorską, niskotłuszczową, zbilansowaną itp. Diety i ich opisy znajdziesz na www.szczuplejsza.pl, warto wiedzieć, jakie składniki dominują w wybranym sposobie odżywiania.

Dieta – jak ją dobrać?

Decydując się na dietę, należy na wstępie określić, jaki jest jej cel. Jeśli zależy nam na zachowaniu odpowiedniego zdrowia, wystarczająca może być dieta zbilansowana. Swoje plany najlepiej skonsultować z dietetykiem. Specjalista weźmie pod uwagę szereg różnych czynników, np. BMI, choroby, ewentualne alergie, zapotrzebowanie energetyczne itp. Mając takie informacje, dietetyk może przygotować jadłospis na cały proces stosowania diety. Będzie ona lepiej dostosowana niż popularne diety, które stosowane są przez wiele osób.

Dieta a nawyki żywieniowe

Właściwie dobrana dieta, ma nie tylko pomagać w realizacji określonego celu, musi też zapewniać organizmowi niezbędne składniki odżywcze, witaminy i minerały. Bardzo ważne są również określone nawyki żywieniowe. One służą zachowaniu właściwego zdrowia i powinien je stosować każdy, niezależnie od tego, jaką dietę wybrał. W stosowaniu diet bardzo ważna jest regularność spożywanych posiłków. Te najlepiej jeść co 3-4 godziny. Nie można też się przejadać. Dietetycy radzą, by spożywać codziennie 5 małych posiłków, zamiast np. 3 obfitych. Ważne jest też to, by nie spieszyć się z jedzeniem. Potrawy należy dokładnie przeżuwać.

Poza regularnością i brakiem pośpiechu istotna jest także różnorodność. Posiłki nie mogą być monotonne, nie powinien dominować w nich jeden składnik. Należy spożywać produkty zbożowe, warzywa, owoce, nabiał, olej, mięso, ryby. Ważne jest także to, o której spożywa się potrawy. Nie powinno się jeść później niż na 2-3 godziny przed snem. Zdrowa dieta to także szereg ograniczeń i wyrzeczeń. Należy zrezygnować z nadmiaru soli w codziennych posiłkach. Oznacza to nie tylko unikanie jej w przygotowywanych potrawach. Sól znajduje się w wielu przekąskach i gotowych produktach. Lepiej ograniczyć też spożywanie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, te nie należą do najzdrowszych. Wykluczyć należy również posiłki typu fast food, nie jest wskazana również mocna kawa i herbata. Zamiast tego należy zwiększyć spożywanie warzyw, owoców i pamiętać o właściwym nawodnieniu organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *