kobieta rozciąga ciało

Co daje stretching? Korzyści z ćwiczeń rozciągających

Stretching jest sposobem na pozbycie się napięcia w mięśniach, na uelastycznienie stawów, na poprawę kondycji ruchowej. To jednak nie wszystkie jego zalety. Każdy trening powinien zaczynać się od rozciągania. Stretching może stać się także przyjacielem osób dużo siedzących przy biurku. Poznaj zatem, co może dać Ci rozciąganie i przeczytaj dlaczego warto w ten sposób ćwiczyć.

Czym jest stretching?

Słowo stretching z angielskiego oznacza rozciąganie. Dawniej ćwiczenia rozciągające były wykonywane przed każdym treningiem, obecnie stretching sam w sobie jest rodzajem zajęć fitness. To połączenie ćwiczeń rozciągających, rozluźniających, pilatesowych oraz elementów jogi. Czy zastanawiałaś się nad tym, że czasem bezwiednie wykonujesz pewne ćwiczenia? Przeciągając się jak kot i podnosząc ręce do góry, właśnie robisz stretching. Jeśli zdecydujesz się na ten rodzaj ćwiczeń w klubie fitness, trener na pewno zaproponuje Ci odpowiedni ich zestaw: łatwy, średni lub trudny. Z pewnością tylko wydaje Ci się, że stretching to leniwa forma ćwiczeń, tak naprawdę możesz się porządnie zmęczyć.

Kto powinien ćwiczyć stretching?

Jeśli należysz do osób, które wiele czasu spędzają przed ekranem monitora, czujesz napięcie w mięśniach kręgosłupa, spędzasz wiele godzin w jednej pozycji, stretching jest właśnie dla Ciebie. Twój dotychczasowy tryb życia na pewno powoduje wiele przykrych dolegliwości, a Ty zapewne niezmiernie często zastanawiasz się skąd one się biorą. Nie tylko osoby, które prowadzą siedzący tryb życia powinny ćwiczyć stretching, również wszyscy ci, którzy trenują na siłowni, ponieważ ich mięśnie są bardzo zwarte. Trening na siłowni może skracać mięśnie przez co cała sylwetka może wydawać się nieco bardziej przysadzista, a mięśnie zbyt mocno widoczne. Stretching sprawia, że sylwetka wygląda na smuklejszą, a mięśnie stają się ładnie zarysowane.

Jakie są zalety stretchingu?

Stretching doskonale wpływa na ogólną formę. Świetnie rozciąga mięśnie, uelastycznia je i zwiększa sprawność ruchową stawów. Jeśli masz dość muskularną budowę ciała, szybko zauważysz jak bardzo wysmuklałaś i jaka stałaś się gibka. Taki efekt nie jest spowodowany jednak tylko i wyłącznie redukcją masy ciała, ale rozciągnięciem mięśni i wysmukleniem. Przede wszystkim po stretchingowych treningach Twoje ciało będzie w o wiele lepszej formie.

Jak ćwiczyć stretching?

Ćwiczenia stretchingowe należy wykonywać powoli i dokładnie. Unikaj gwałtownych i szarpanych ruchów, staraj się jednak utrzymywać odpowiednie napięcie mięśni. Nie może ono jednak być nadmierne i sprawiać bólu. Najlepiej ćwicząc zajmij się jedną grupą mięśni, a po kilku powtórzeniach przejdź do drugiej grupy. Podczas napinania mięśni pamiętaj o oddechu i nie przetrzymuj powietrza w płucach. Wykonując ćwiczenia stretchingowe staraj się utrzymać równowagę (szczególnie jeśli chodzi o ćwiczenia wykonywane na stojąco). Stretching należy wykonywać 3 razy w tygodniu, tak, by zaczął przynosić efekty. Jeśli poczujesz, że nadwyrężyłaś jakąś grupę mięśni, na jakiś czas zrezygnuj ze stretchingu.