Fasolka szparagowa – właściwości i witaminy. Co zrobić z fasolki szparagowej?

Fasolka szparagowa

Choć fasolka szparagowa jest niepozornym, często niedocenianym warzywem, to kryje w sobie mnóstwo wartości odżywczych, a jej spożywanie na co dzień może mieć korzystny wpływ na zdrowie. Dlatego dowiedz się, dlaczego warto jeść fasolkę szparagową.

Fasolka szparagowa – właściwości, wartości odżywcze, witaminy

Fasolka szparagowa jest odmianą fasoli zwykłej. Sezon na nią rozpoczyna się zwykle w maju, choć ceny wtedy jeszcze są dość wysokie – najlepiej więc poczekać do lata. A dlaczego warto? Zaraz napiszemy. Na zachętę zdradzimy póki co, że 100 g fasolki szparagowej ma zaledwie ok. 31 kcal.

W sklepach znajdziesz jej dwie odmiany: żółtą oraz zieloną. Oprócz tego, że różnią się zawartością składników odżywczych, to musisz wiedzieć, że żółta fasolka jest bardziej delikatna, a zielona wyrazista w smaku.

Przejdźmy jednak do konkretów. Fasolka szparagowa jest bogatym źródłem witaminy C, E i A. Są to silne przeciwutleniacze, które m.in. zwalczają wolne rodniki. Dzięki wysokiej zawartości manganu, pomaga wchłaniać witaminy z grupy B, E oraz magnez.

podobne:  Najpopularniejsze źródła witaminy E

Powinny ją jeść kobiety w ciąży oraz te, które dopiero starają się o dziecko, ponieważ można znaleźć w niej kwas foliowy. Natomiast wysoka zawartość błonnika ułatwia procesy trawienne – jest to ważna wiadomość szczególnie dla osób mających problemy z zaparciami.

Ponadto fasolka szparagowa obniża poziom cholesterolu, wzmacnia układ odpornościowy oraz wspomaga krzepliwość krwi.

Jak ugotować fasolkę szparagową?

Gotowanie fasolki szparagowej jest bardzo prostym i szybkim zadaniem. Najpierw należy ją umyć oraz odciąć końce. Następnie wrzucić do wrzącej wody – należy założyć, że na jedną porcję fasolki przypadają cztery porcje wody. Gotuję się ją przez 5-15 min. Skąd taka rozbieżność? Im fasolka szparagowa jest młodsza, tym mniej czasu potrzebuje. Dlatego warto sprawdzać w trakcie gotowania, czy jest jest miękka.

Po ugotowaniu najlepiej przelać ją od razu zimną wodą lub włożyć do miski wypełnionej lodem, aby przerwać cały proces i zachować piękny kolor warzywa.

Natomiast jeśli przygotowujesz fasolkę szparagową do mrożenia, to wcześniej należy ją podgotować przez 2-3 minuty.

podobne:  Owoce – rodzaje, wartości odżywcze, witaminy. Ile owoców dziennie można jeść?

Pomysły na przepisy z fasolką szparagową

Nie masz pomysłu na to, co przygotować z fasolki szparagowej? Zaraz temu zaradzimy!

Na początek chcielibyśmy zaproponować klasyczny dodatek do obiadu, czyli fasolkę szparagową z bułką tartą (może już znasz wersję tej potrawy z kalafiorem). Jak ją przygotować? Fasolkę należy ugotować. W międzyczasie na suchą patelnię wsyp bułkę tartą, podpraż ją przez chwilę, aż się zrumieni. Następnie dodaj masło i mieszając rozpuść je tak, aby powstała pyszna posypka. Podawaj razem.

Smakwita jest również zupa z fasolki szparagowej. Możesz ją zrobić we włoskim stylu – mamy tu na myśli słynną zupę minestrone, która jest bogata w letnie warzywa. Ale jeśli to Twoje pierwsze podejście, ugotuj zupę krem z fasolki. Aby nadać jej kremowej konsystencji, dodaj śmietanki kremówki lub – w wersji wegańskiej – mleka kokosowego. Tak podana zasmakuje każdemu.

Skoro sezon szparagowy przypada na okres letni, to nie może zabraknąć też sałatki. Idealną propozycją do obiadu, na kolację lub do grilla jest sałatka z fasolki szparagowej, pomidorków koktajlowych i sera feta. Do tego wystarczy prosty sos na bazie oliwy z oliwek, octu balsamicznego i musztardy.

podobne:  Czereśnie – witaminy, wartości odżywcze. Czereśnie a odchudzanie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *